Hur håller man reda på fakturor?
Det finns massor av bra tips på att hålla reda på sina fakturor.
Har man tex en städfirma med massa personal som frilansar kan det vara bra att ha en fungerande lista. I denna lista skriver man tex namn på personalen, timmar och hur mycket arvode de ska ha. Det är inte alla företag som anställer utan vissa har som konsult eller bemanning. Dvs när det finns jobb så ringer de upp sin personal och skickar till respektive arbetsplats. Tex om du driver en tolkfirma i olika språk då behöver du flera tolkar i varje språk. Är en tolk upptagen då ringer du nästa tolk i det språket.
Vad man vet att det finns säkert 10 tolkar i respektive språk. Tolkar jobbar sällan heltid utan jobbar på uppdrag och brukar ej ha något kontor. Tolkfirman i sig har ett kontor och det är också där de har sina listor på namn, uppdragsgivare och arvode för sina tolkar.
Bästa sättet att hålla reda på all genom Excel
Excel är ett mycket bra program som man kan använda sig utav för att hålla reda på alla sina tolkar. Det är också ett utmärkt sätt att räkna alla procent och timmar. Du kan också gå en Excelkurs för att lära dig hantera detta program som är enkel och effektiv.
När du väl får in fakturor från dina kollegor dvs städare och tolkar så kan du tex använda dig utav Visma för att betala dem per automatik. Det är också väldigt effektivt då du slipper sitta och bokföra detta själv samt att du då sparar tusentals kronor på att din revisor ska göra jobbet. Driver dessutom en mindre verksamhet med god kaffe och te online så behöver du verkligen gå en excelkurs.
Varje jul brukar också tolkförmedlingar bjuda på julmingel på sina respektive kontor. Detta är alltid kul för man få då träffa andra tolkar i olika språk. Som tolk har man tystnadsplikt så man kan inte prata om hur man jobbar och vart man jobbar. Man får helt enkelt prata om andra saker som ej berör jobbet. Det är samma sak med folk som jobbar inom andra myndigheter att de har tystnadsplikt. En gemensam nämnare kan personalen ändå hitta och ha det roligt tillsammans.