Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Hantera sömnlösa nätter

Har perioder när jag ligger sömnlös om nätterna.

Något som jag har haft denna vecka och hatar dessa perioder. Vet att många har samma problem och det är svårt att hantera. I alla fall när det går så långt att det inte går att hantera. Natten förvandlas till en skräcknatt och ångesten bryter ihop. Allt går till en ond cirkel som då måste brytas och den förklaringen får ni läsa om i slutet av inlägget. 

 

 

Men nu ska jag berätta ett exempel på en sådan typisk natt

Vi säger att klockan är runt nio på kvällen och jag har varvat ner i över en timme. Jag slö tittar på tv och är hur trött som helst. Alltså så trött att ögonen rinner och det känns som att jag ska kunna somna när som helst.

Då stänger jag av tv:n och ligger först i fosterställning som är min favorit ställning. I vanliga fall somnar jag vid det tillfället. Men inte vid denna period för då ska alla kroppsdelar bråka med mig. Allt känns för jävligt och efter en stund måste jag vända mig åt andra hållet. Ligger då hur skönt som helst men sedan känns käken stel mot kudden och måste då vrida på kudden. Tankarna kommer upp i huvudet om allt och ingenting. Sedan känner jag att ena handen ligger fel och trosorna skär in i röven. Rättar till allt och sedan behöver jag åter vända på mig igen. Tankar återkommer i huvudet åter igen och sedan kliar det på benet. Då kan jag inte slappna av för då måste jag klia tillbaka och självklart gör jag det. Efter en stund blir jag kissnödig och måste gå upp till toaletten. Då kan jag inte låta bli att kolla om hur mycket klockan är som då är runt elva på kvällen. Tänker då att någon gång somnar jag säkert. Nya kroppsdelar måste jag klia, den sköna kudden känns obekväm, favorit trosorna är plötsligt obekväma och hittar ingen skön position att sova i. Vaknar till efter ett tag och då börjar allt om igen. Efter några vändningar kollar jag på klockan igen som då är snart två på natten. Då tänker jag: Okej jag får väll ligga och blunda tills klockan ringer halv sex för då har jag ändå vilat.

 

Netti Starby - En lifestyle blogg med inriktning mode, inredning och skönhet.

 

Då går klockan som snabbast

När jag vrider och vänder om nätterna så går klockan som allra snabbast på dygnet. Har ingen aning om hur många timmar jag sover en sådan natt. För en evighet efter allt vridande och vändande så har jag somnat till en liten stund. Har då ingen aning om klockan var tre eller fyra på morgonen? Men efter att ha vaknat upp och kollar åter igen om hur mycket klockan är så är den nästan halv fem på morgonen.

Okej det är en timme kvar tills klockan ringer! Vrider och vänder, försvinner en stund, vrider och vänder och försvinner en stund. Klockan ringer! Jag går upp och har ingen aning om nattens sömn bestod av sammanlagt 1 timme? 2 timmar? Eller 3 timmar? Det är lika bra att inte veta.

 

Personlig Archives - Netti Starby

 

Detta har jag lärt mig att hantera sämre nätter

För att jag har lärt mig att man inte ska stressa sig över det för då blir allt bara värre. Om kroppen inte vill sova en natt så tar den igen det nästa natt. Trots en dålig natt så kan kroppen ändå fungera under exempel en arbetsdag. Om jag får samma problem igen nästa natt så tänker jag likadant om situationen. Vem vet? Jag kanske sov mer än vad jag egentligen trodde?

Tredje natten sov jag i alla fall som en stock hela natten tack vare mitt nya tankesätt. När kroppen väl behöver sin sömn då sover man hela natten. Därför ska man inte stressa sig över jobbiga nätter för då hamnar man i den onda sömnlösa cirkeln. Något som många har problem med. Därför ville jag dela med mig om det här.

Poängen är att kroppen och hjärnan måste samarbeta tillsammans. Acceptera när du inte kan sova för det är då du somnar som bäst. Kroppen är skapad för att orka med livets alla aktiviteter och vissa behöver mera sömn och vissa mindre. Därför ska vi inte pressa oss att det ska vara åtta timmars sömn varje natt. Kroppen tar igen det nästa natt eller nästa. Bara att du accepterar läget och bryter den onda cirkeln. 

 

//PUSS

14 comments / Add your comment below

  1. Bra och intressant inlägg, bästa du, läste precis, 👍🏻.. Tipsar själv om spikmatta som du m fördel ligger på hela natten, 👌🏻.. krävs oftast ngn form av “inkörsperiod” men den är oftast relativ och personlig men passar på att tipsa om just spikmattan såhär i helgtider, 😉. Kan även anv andra tider för blodgenomströmningen skull och avslappningen. Önskar dig en forts trevlig fre och bra helg, kramar.. /Uppsala, 🤗..

  2. Så väldigt bra inlägg och jag tror precis som du beskriver att man inte ska ligga o oroa sig över att man måste sova för det blir bara sju resor värre , känner så igen mig då jag vrider o vänder på mig varenda sekund 😅kram

  3. Sömnlösa nätter är verkligen inte roligt, jag vet det efter många år av sömnproblem. Själv brukar jag gå upp och göra något om jag inte somnat inom en halvtimme. Göra något för att distrahera tankarna en stund och sedan på’t igen för att försöka somna. Det hjälper oftast för mig numera. 🙂

  4. Jobbigt att inte kunna somna!! Jag har väldigt lätt för att sova (dock kan jag vakna flera gånger per natt, men somnar alltid ordentligt emellanåt).

  5. Hemskt när man inte kan sova. Jag brukar ibland sova väldigt lätt. Vaknar hur lätt som helst av minsta lilla, vilket är väldigt irriterande. Det värsta jag kan göra då är att titta på klockan. Då börjar jag räkna hur långt det är kvar tills jag ska upp och då är det hopplöst att försöka somna om. Då blir man bara uppstressad. Skönt att du kunde sova gott den tredje natten. Kram!

  6. En del av detta inlägg fick mig att skatta,ja det är ett litet helsike att inte kunna somna.Så roligt du beskriver allt som kan förstöra sömnen,en käke som bråkar och en trosa som skaver med mera😄
    Hoppas att sömnen är/blir god inatt!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Till startsidan