Miniavkoppling i en stressig vardag

Det här med att få tid över till sig själv är en viktig tanke i den stressiga vardagen.

Men tiden som du ger dig själv behöver inte alltid vara så lång. Om du bara kan få till en halvtimme till en timme för dig själv, använd den. Det finns faktiskt avkopplande och lyxiga aktiviteter som inte kräver särskilt mycket tid och nu ska jag berätta några exempel.

 

Minibehandlingar

Att hinna med ett längre spabesök eller att sitta ett par timmar hos frisören är en dröm för många. Men det är inget man hinner med varje vecka, eller ens varje månad. Som tur är finns det kortare behandlingar som är minst lika avkopplande. En enkel manikyr eller pedikyr gör under för mer än fötter och händer och tar ofta inte mer än 30 minuter. Eller varför inte ge kroppen en omgång med en massage som både stressar ner och tar hand om ömma muskler. Låt dig bli ompysslad genom att färga fransarna eller forma brynen. Dessa behandlingar går att göra innan jobbet, på en lunch eller efter jobbet och det gör så mycket mer än bara piffar till.

 

person doing manicure

(Källa: Unsplash)

 

Soffhäng på egna villkor

Du behöver faktiskt inte göra något spektakulärt och Instagram-vänligt om du bara har en timme eller två över. Det är okej att sjunka ned i soffan i mjukisbyxorna och slötitta på Netflix med en påse godis eller bara sitta och skrolla på telefonen. Gå igenom sociala medier i lugn och ro, vilket både kan vara underhållande och inspirerande. Ta en titt på de senaste spelen och se om den senaste versionen av Candy Crush är något för dig och om Harry Potter Wizards Unite är lika spännande som Pokémon Go. Sök efter bästa casino bonus och finkamma samlingssajterna i jakten på en passade spelsajt. Granska och jämför allt från välkomstbonusar till insättningsbonusar och ta reda på om de följs av omsättningskrav eller andra villkor, som är bara att veta i förväg. Ge en extra guldkant på stunden genom att äta lite finare godis (läs choklad) och unna dig en ny mysdress.

 

woman lying on bed while eating puff corn

(Källa: Unsplash)

Planera för att bli lugn

Det här kanske låter jättekonstigt men forskning har faktiskt visat att vi är mer avslappnade när dagarna är planerade. Detta betyder inte att de ska vara planerade till varje minut, men vi blir lugnare av att veta vad som händer ett par veckor i förväg – t.ex. möten, träningspass, träffar osv. Att sätta sig ned i lugn och ro och sätt ihop en planering kan vara minst lika rogivande som att läsa en bok. Se heller inte bara till att planera för tråkiga saker. Planera för fritid och kanske en längre semester. Gör stunden extra njutningsfull med en fin anteckningsbok eller kalender att skriva ned alla planer och drömmar i.

 

2019 calendar on white and teal surface

(Källa: Unsplash)

 

Oavsett vad du väljer att göra på din egen tid är det viktigt att du gör något som du vill göra och som du mår bra av. Om du så är en som tycker om att organisera och städa, gör det – men i lugn och ro. Det gör under för själen och du kommer att fyllas på med ny positiv energi.

 

//PUSS 

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.