Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Grafisk design och webbdesign 5 Skillnader förklaras

Vad är egentligen grafisk och webbdesign? 

Många tror att grafisk design och webbaserad design är en och samma. Dessa två stilar av kreativ kommunikation har dock en stor överlappning. För att kunna utföra webb- och grafisk design effektivt måste kreativa användare använda sin omfattande kunskap om layout, typografi och färglära. Det är dock viktigt att komma ihåg att även om båda konsumeras visuellt och konsumerar, har var och en sina distinkta roller att spela i marknadsföringen av ditt företag. Därför skapar dessa roller betydande skillnader mellan de förmågor och krav som en grafiker behöver och en webbdesigners. Vi kommer nu att diskutera fem stora skillnader mellan de två. 

1.) Grafisk design finns i den digitala och fysiska världen. Webbdesign är uteslutande digital. 

Tänk på när du senast exponerades för konstverk inom grafisk design som väckte din uppmärksamhet. Var det en reklamskylt? En tidningsreklam? Produktförpackning? En grafik för sociala medier? Kanske till och med en fantastisk ikon på en webbplats? Poängen är att grafisk design är en del av den fysiska och digitala sfären. Grafiska formgivare är till exempel skickliga i att skapa marknadsföringsmaterial tryckt på både tryckta och onlineplattformar, till exempel: 

  • Branding 
  • Visitkort 
  • Broschyrer 
  • Sociala medier grafik 
  • Digitala och tryckta annonser 

Webbdesign är dock en digital upplevelse. Det finns inget tryckt material här, istället är det bara tillgängligt via webbsidor (som den som du skriver om idag!). Det finns vissa former av grafisk design som kan integreras i webbplatser via bilder, ikoner och så vidare. Men detta är upp till webbdesignern, som bestämmer det bästa sättet att implementera det inom skärmens begränsningar. 

Är du intresserad av att lära dig mer om marknadsföringsverktyg för ditt företag? Kontakta oss idag för att ordna en första konsultation utan kostnad. 

2.) Grafisk design sätter din bas; webbdesign stärker din grund. 

Grafisk design är viktigt eftersom det är grunden för ditt företag. En av de primära tjänsterna som ditt företag kräver (och Back40 erbjuder) är varumärkesdesign. Varumärke är en typ av grafisk design som ger ditt företag en identitet. Det låter dina kunder veta vem du är genom att använda distinkt logotyp, färger och typografi. Är du ägare till en advokatbyrå? De mörka, djärva färgerna kan vara det bästa valet för dig. Är du ett grönt företag? Kanske återspeglar vi det med subtil design i din logotyp med jordnära toner eller kanske serif-typsnitt. Oavsett vad ditt företags namn varumärkesbehov behöver, är varumärkesbyggande den visuella representationen som hjälper dig att vara lätt identifierbar och särskiljbar från dina konkurrenter. 

Efter att varumärket har etablerats och ditt varumärke etablerats, bör alla dina design- och onlineplattformar återspegla ditt företags övergripande varumärkesstrategi. Marknadsföringsmaterial ska återspegla logotypen du har kommit överens om samt typ och färg. Sociala medier måste innehålla bilder som speglar stilen på ditt företag. Utformningen av din webbplats måste driva budskapet till hjärtat av ditt företag. 

Din webbplats måste fungera som en grund för ditt varumärke eftersom det är den primära mötesplatsen för dina kunder. Eftersom de sannolikt har upptäckt det genom tryckta eller digitala marknadsföringsinsatser, är det avgörande att säkerställa samma utseende och känsla på hela din webb och tryckta närvaro. 

Till exempel att du placerade en annons i vår månadstidning, Edmond Outlook, med din helt nya logotyp. En potentiell kund ser det och bestämmer sig sedan för att söka efter ditt företag online – men de har inte tidningen för att verifiera din webbplats domän. Istället tittar de upp för att hitta vad de kan komma ihåg från annonsen och klickar på den första länken för att ta dem till din webbplats. Men den potentiella nya användaren känner inte igen det som din webbplats – istället finns det en rad teckensnitt, färger, det finns ingen logotyp att hitta och det finns inget som binder dig tillbaka till varumärket du har använt i den tryckta annonsen. De klickar iväg och tror att det inte är rätt sida. Om din webbsidas design däremot hade varit en del av din varumärkesbas, skulle den som söker omedelbart ha identifierat den som din och skaffat dig en ny kund. 

Även om varumärkesbyggande verkligen är en av de primära typerna av grafisk design som kan användas av en organisation, eftersom det är grunden för ditt företags webbdesign som inkluderar ditt varumärke är bara viktigt. 

Har du redan fått varumärke? Webbdesigners från vårt team kan hjälpa dig att designa en onlinenärvaro som kommunicerar ditt varumärkes budskap och varumärke. Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation på din hemsida. 

3.) Begränsningar för visuell design och webbutveckling 

I alla konstverk Det finns begränsningar som designers måste erövra. Eftersom en konstnär är begränsad till storleken på sin duk gäller samma sak för webb- och grafiska designers på olika sätt. 

Grafiska formgivare verkar inom ett litet utrymme. Det finns en viss storlek de måste fylla. Detta är beroende av uppgiften som görs, som ett Instagram-inlägg på Instagram eller en kvartssidig utskriftsannons eller en skylt. Mediet där grafiken kommer att visas avgör hur stor eller liten konstverket måste vara. 

Det krävs dock en webbdesigner för att arbeta inom oändliga dimensioner. Det här är ett liknande och kanske mer mödosamt jobb. Även om grafiska designers är begränsade till en uppsättning specifikationer, tänker webbdesigner på hur deras design kommer att se ut oavsett storleken på skärmen. Som vi har nämnt tidigare använder majoriteten av webbplatser grafiska illustrationer och design för att hjälpa till med webbens övergripande design. Att ta reda på hur man skalar ner dem utan att offra deras kvalitet och tillgänglighet för en iPhone-skärm, jämfört med skrivbordsskärmen, är en viktig del av webbutvecklingsprocessen. 

Webbdesigners måste också tänka på hur deras design kan påverka hastigheten på sajten, vilket spelar en viktig roll när det kommer till Googles ranking. Ju snabbare din webbplats prestanda och effektivitet, desto bättre kommer din webbplats att hittas genom organisk sökning. Därför, för att förbättra prestandan på din webbplats, bör webbdesigners vara medvetna om storleken på en fil för att ta reda på den tid det tar att ladda samtidigt som de behåller högkvalitativa bilder. 

4.) Användare har olika interaktioner med hjälp av grafisk design och webbdesignelement. 

En fördel som webbdesign erbjuder som grafisk design inte erbjuder är möjligheten att interagera med både designern och användaren. 

Grafisk design är inert, vilket innebär att det bara finns en metod för dig att engagera dig i den: genom att titta på den. Webbdesign erbjuder dock ett oändligt antal möjligheter för användarupplevelsen. Vissa av dessa fördelar är i rörelsemedia, grafik eller nödvändigheten av omedelbara, realtidsuppdateringar av webbsidor som håller sig uppdaterade med teknik och ökar omvandlingsfrekvensen. 

Användarupplevelse 

Det här är inte en fråga om grafisk design kontra webbdesignproblem i det här fallet. I detta scenario är både webbdesign och grafisk design avsedd att övertyga konsumenter att köpa något. Men när det kommer till webbdesign tittar kunderna inte bara på designen utan är faktiskt användare. Det är därför webbdesigners koncentrerar sig på hur användare interagerar med sin webbplats och blir en del av designens funktionalitet. 

För att göra detta effektivt måste webbdesigners fokusera på de element som leder användarna till: 

  • Titta på videon 
  • Läs en kolumn med data 
  • Klicka på knappen 
  • växla från en sida till nästa sida på ett icke-linjärt sätt 

En positiv användarupplevelse kan förbättra din SEO-optimering (vilket innebär att ju fler interaktioner din webbplats sidor får mer SEO-räckvidd). 

Rörlig grafik 

Rörlig grafik är en bra illustration av interaktiviteten i webbdesign. De tar över hemsidor i nuet. Animationer som fängslar besökare och får dem att vilja behålla en sida längre, bläddra i ett objekt eller surfa på din webbplats. 

Designerna på Back40 har införlivat delar av denna typ av design i pågående projekt. Detta är ett fantastiskt alternativ för att ta din webbplats till nästa steg. 

Låt oss ta våra kunder Gemini Coatings som en illustration. De är en tillverkare av träbeläggningar. Vi kom på idén att ha en sned 3D-träram på sin hemsida som användare kan flytta runt med sin mus. Hawks Agency är en annan fantastisk klient vars webbplats har rörlig grafik. Deras hemsida är en lavalampstil med bubblor som rör sig i bakgrunden. Sidans färger ändras när du rullar nedåt. 

Media i ständig utveckling 

Dessa edgy design är ett utmärkt exempel på en annan fördel som webbdesigners kan njuta av eftersom webben ständigt förändras. Är du medveten om hur webbplatser brukade se ut? Det gör vi verkligen sedan vi skapade hemsidor i början av 2000-talet också! 

Allt eftersom tekniken förbättras får webbdesigners chansen att förstå och bemästra dessa innovationer i sin design. Även grafiska designers med varje ny designprogramvara som utvecklas eller släpps (men detta skulle inte hända på internet). 

Dynamiska förändringar 

En av de stora fördelarna som webbdesigners åtnjuter är att deras webbplatser ständigt uppdateras, medan grafiska designers inte alltid har denna lyx. Visst, tryckt material kan återskapas, men en annons som redan är publicerad? Grafiska designers har inte möjlighet att ansluta till sin webbplats och uppdatera den varje gång. Det gör dock webbdesigners! Eftersom webbplatser är en dynamisk plattform, åtnjuter designers fördelen av att kunna göra justeringar på en webbplats närhelst de händer – ändra innehållet, uppdatera varumärket och lägga till nya produkter och tjänster efter behov. Så passande? 

Funderar du på att införliva rörlig grafik på din webbplats? Vi kan diskutera dina idéer. 

5) Webbdesigners och grafiska designers arbetar i olika team. 

Den största skillnaden mellan webbdesign och grafisk design är att webbdesign involverar programmering. För att webbdesigners ska kunna omvandla sina koncept till användbara, användarvänliga och interaktiva webbsidor behöver de vara skickliga inom programmering eller samarbeta med utvecklarna. De använder koder som HTML, CSS eller JavaScript för att uppfylla behoven för designen. Webbdesigners måste alltså vara kompetenta i att kommunicera de interaktioner som användare kan känna när de använder sin design för att programmeraren ska få den till liv. 

Grafiska designers kräver inte nödvändigtvis kollegor. De är vanligtvis de enda formgivarna av sina mönster. Naturligtvis arbetar grafiska designers och webbdesigners vanligtvis tillsammans för att skapa en sömlös webbdesignupplevelse. Det hela utgår från de krav och kompetens som de grafiska formgivarna har. 

Vad är betydelsen av dessa skillnader? 

Enligt dina krav som företagsägare är det avgörande att förstå vad dessa två typer av design skiljer sig åt för att avgöra vilken designexpert som är för ditt projekt. Även om webbdesigners ofta gör grafisk designrelaterade projekt, kan dock inte alla grafiska designers hjälpa till med webbdesign. Det är fördelaktigt för ditt företag att se till att din webbplats ser attraktiv ut, men den är också användarvänlig. Om du är i behov av grafiska formgivare eller webbdesigner, är du välkommen att kontakta oss eller besöka oss på Back40 för att börja arbeta med ditt projekt. Vi är ett fullservicedesignföretag och därför kan vi, oavsett behov, hjälpa dig. 

1 comment / Add your comment below

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Till startsidan