bloggping   Shopping och Mode   Toppbloggare   BlogRankers.com

Pusha  

Netti Starby - Detta händer i kroppen vid långvarig stress

Netti Starby

 
Detta händer i kroppen vid långvarig stress
 
För ett tag sedan fick jag träffa en läkare på Regionhälsan som ville prata med mig angående min stress. Då fick jag även ta blodprover för att kolla upp alla mina värden och det blev hur många rör som helst. Proverna visade sig att jag har hög Kortisol som är ett "stresshormon" och det enda jag kan göra är att undvika stress så mycket som möjligt enligt läkaren.
Men det är liksom lättare sagt än gjort!
 
 
 
Därför har jag googlat och läst på en hel del om kortisol då jag fick veta lite mer om hur det egentligen funkar i kroppen. Kortisolnivåerna ska sjunka på natten, vilket får kroppen att slappna av och ladda om. Men om kortisolnivåerna är för höga kan man få svårt att varva ned vid läggdags även om man har varit trött hela dagen. Då vrider och vänder man sig hela natten och känner sig trött igen nästa dag. Därför har jag svårt att vakna på morgonen, känner mig aldrig utvilad och är alltid trött på eftermiddagen. 

Efter att jag hade läst på ännu mera upptäckte jag även att jag har brist på dopamin.

 Dopamin som är det "pigga hormonet" utsöndras i reaktion på kortisol under stress. Jag som går igenom en långvarig stress sedan många år tillbaka har väldigt lite av pigga hormonet och är därför väldigt trött och känner mig aldrig utvilad. 
Det visade sig att jag behöver vitamin B6, B12, zink och magnesium eftersom det hjälper till att sänka ner stressnivåerna. D-vitamin förstärker dopaminet och under det solfattiga vinterhalvåret och därför måste jag även vara noga med att ta dessa vitaminer under hela vintern.
Livsmedel innehåller dopamin:

- Kyckling - Keso - Ägg - Ost - Kalkon - Sojabönor - Yoghurt - Valnötter - Vetegroddar - Vilt

Vid långvarig stress påverkas även hjärnans signalsubstanser, där bland annat serotoninet "glädjehormon" ingår och kan bli lågt. Detta kan förklara varför så många människor i dag äter antidepressiva medel för att stävja symptom som sömnproblem, pms, depression, ångest och självmordstankar.
 Kost för bildning av serotonin:
 
- Avokado - Ost - Kyckling - Keso - Kalkon - Anka - Ägg - Vilt - Yoghurt
 
Nu när jag har haft det så här i många år och nu vet jag orsakerna om varför jag mår som jag gör. Allt började med stress som påverkar mina hormoner och nerverna i hjärnan negativt. Jag har aldrig tagit stressen på allvar tidigare och efter att ha läst på om hur kroppen blir påverkad av allt har gett mig en rejäl tankeläsare.
 
 Det finns även mer som jag hittade som gör att jag får koncentrationssvårigheter, förvirring och sämre minne men det återkommer jag med i ett annat inlägg.
 
 
//PUSS
 
#1 - Heléna

Negativ stress är verkligen ett gift för kroppen - fräter sönder en inifrån sakta, men säkert. Superviktigt att äta rätt och få i sig rätt vitaminer och mineraler, sova tillräckligt många timmar per dygn och röra på sig i någon form. Behöver inte vara hysteriskt med en passa pass på gymmet flera dagar i veckan, utan en promenad om 30 minuter varje dag är gott nog till en början :D Var rädd om dig finaste Netti <3 Jag jobbar också hela tiden på mig själv och lär mig bit för bit vad som får mig att varva ner och må bättre. Sover som en stock numera och det är underbart!!! Kramar och ha en riktigt fin dag <3

#2 - annelie

intresant fakta kram

#3 - Carro

Ja det är lättare sagt än gjort att inte stressa!

#4 - Eva`s blogg

tror att min sömn är pga stress inom mig men kanske skall ta upp detta med psykologen ang dopamin aldrig visst innan ..kram

#5 - <3

Hade ingen aning, intressant inlägg <3

#6 - Amanda

Oj, hade ingen aning om detta! Jag har verkligen problem med stress.. kram

#7 - Therese

Tänk om det vore så lätt att inte stressa..

#8 - Amanda Jona [SPONTAN]

Skönt ändå att veta orsaken till varför du mår som du gör, även om det inte alltid är lätt att sluta stressa :)

#9 - Nathalie Tegelstam

Så bra inlägg!! <3

#10 - Alice

Verkligen intressant, hade ingen bra koll på det där!

#11 - Mirre - Sweetwords

ja det är ju inte det lättaste såklart, men man får tänka till lite extra så och ej utsätta sig lika mycket för det man vet man stressas av, lättare sagt än gjort det med, men lite går nog minska efterhand hela tiden

Skönt att ha träffat dr och kollat upp då

#12 - Annika

Jag upplever också hög negativ stress just nu, efter att jag gick in i väggen i somras så har jag inte riktigt kommit tillbaka. Jag försöker förtränga de tankar som ger mig ångest men ibland så går det inte. Jag försöker strunta i tankarna men det är inte så lätt alla gånger. Särskilt när jag jobbar kväll. Har haft de här djupa funderingarna sedan jag var barn. Men jag vill inte ge upp. Jag går på samtalsterapi. Ha en bra dag. Kram.

#13 - Tilda

Så bra och viktigt inlägg! <3

#14 - maria

Bra blogpost :) bra info.

#15 - Emma

verkligen inte lätt att att inte stressa :/

#16 - Erika

Skönt att du/ni kommit fram till vad det där! Det är då man kan göra något åt det :)
Stress är inte att leka med!

#17 - Ida

Ett så starkt och bra inlägg!! Kram

#18 - Lucy

Tycker ibland man hittar mer info om något än den info man får av läkare och du hittade en hel del bra saker. Jag själv är en otroligt stressad person men började äta mer saker som innehöll vitaminer och sen började jag även med kosttillskott vilket hjälpte mig en hel del.

#19 - Sara Ekman

Intressant! Hoppas allt kommer gå bra <3

#20 - NICOLE

Så intressant ämne, men det är ju så hemskt att det drabbar så stor del av befolkningen och till den höga graden. Hoppas du får hjälp och finner bra hjälpmedel.

#21 - Johanna Utterberg

Stress och psykisk ohälsa borde verkligen tas på sån mer allvar än det gör i samhället, jag vet själv hur det är och har varit stressad under långa perioder också i mitt liv och det blir såna negativa konsekvenser för hjärnan och en själv. Hoppas du hittar sätt att ta det lugnt på så att du kan jobba dig framåt mot stressen! <3 Kram

#22 - Zyllah

Jag och en kompis gjorde ett arbete om stress i skolan förra året. Man lär sig himla mycket när man sätter in sig i det. <3

#23 - Pauline Hurtig

bra inlägg! stress kan verkligen förstöra

#24 - Evahle - en blogg om psykisk hälsa

Otroligt bra inlägg, behövde verkligen läsa det här och få mer information om det <3

Medlem i Better Bloggers <



<

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog <

SvenskaHemsidor.com - Gratis länkkatalog för din hemsida, webbplats eller blogg